امروز در فضا: اولین پرواز فالکون هوی


6 فوریه 2018، راکت فالکون هوی متعلق به اسپیس ایکس اولین پرواز خود را انجام داد.

فالکون هوی، با قابلیت استفاده مجدد، قدرتمندترین موشک عملیاتی جهان پس از SLS است. موشک فالکون 9 اسپیس ایکس به‌عنوان تقویت‌کننده هسته، و دو تقویت‌کننده فالکون 9 به‌عنوان مرحله دوم به دو طرف هسته این راکت متصل شده‌اند.

اسپیس ایکس طرح فالکون هوی را در کنفرانس خبری واشنگتن دی سی در آوریل 2011 در معرض دید عموم قرار داد. انتظار می‌رفت که اولین پرواز آزمایشی در سال 2013 انجام شود.

عوامل متعددی اولین پرواز برنامه‌ریزی‌شده‌ را تا سال 2018 به تعویق انداخت؛ ازجمله دو ناهنجاری با وسایل نقلیه پرتاب فالکون 9، که مستلزم آن بود که تمام منابع مهندسی به تجزیه‌وتحلیل خرابی اختصاص داده شود و عملیات پرواز برای چندین ماه متوقف شود.

ادغام و چالش‌های ساختاری ترکیب سه هسته فالکون 9 بسیار دشوارتر از حد انتظار بود. در ژوئیه 2017، ایلان ماسک اقرار کرد که ساخت و طراحی فالکون هوی بسیار سخت‌تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردند.

فالکون هوی در اولین پرتاب خود، حامل یک تسلا رودستر متعلق به ایلان ماسک و مانکنی به نام «استارمن» بود. این وسیله به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که بتواند انسان را به فضایی فراتر از مدار زمین ببرد.

تا به امروز، بیش از چهار پرواز دیگر پس از اولین پرواز موفقیت‌آمیز صورت گرفته‌ که محموله‌هایی را برای مشتریان تجاری و دولت ایالات‌متحده پرتاب کرده است.

در سال‌های آینده نیز، ناسا با اسپیس ایکس برای چندین پرتاب توسط موشک قرارداد بسته‌ است. طی این قراردادها فالکون هوی فضاپیمایی را به یک سیارک، ماهواره نظارت بر محیط‌زیست زمینی را به مدار، فضاپیمایی را برای مطالعه قمر مشتری اروپا، فرودگر و کاوشگر ماه را به ماه پرتاب کند.

دیدگاهتان را بنویسید