مقایسه‌ گلکسی A35 با گلکسی A34 و گلکسی A54؛ جنگ داخلی


گلکسی A35، میان‌رده‌ی جدید و خوش‌قیمت سری A سامسونگ، درحالی پا به میدان گذاشت که نه فقط از لحاظ ظاهری بلکه در بخش سخت‌افزاری نیز دست‌خوش تغییراتی جدی و البته جالب‌ توجه شده است.

تغییرات در حدی است که میان‌رده‌ی جدید سامسونگ را در جایگاهی مناسب برای رقابت با یکی از پرفروش‌ترین و بهترین گوشی‌ های میان رده یعنی A54 قرار می‌دهد. در طرف دیگر این رقابت سه‌گانه شاهد حضور گلکسی A34 هستیم.

در ادامه همراه زومیت باشید تا ببینیم برنده‌ی جدال بین سه میان‌رده‌ی جذاب سامسونگ کدام گوشی خواهد بود.

طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ برخلاف انتظار طرفداران، به‌طور کامل به طراحی مدل قبلی گلکسی A35 وفادار نماند و میان‌رده‌ی جدید خود را با تغییراتی مانند حذف ناچ روی نمایشگر و جایگزین‌کردن آن با حفره‌ی دایره‌ای رونمایی کرد.

فریم گلکسی A35 تخت‌تر از گذشته است و به دلیل سیاست سامسونگ برای استفاده از طراحی جدید Key Island، در اطراف دکمه‌های تنظیم صدا و پاور شاهد طراحی برآمده هستیم. این سبک طراحی پیش‌ازاین در دو گوشی گلکسی A25 و گلکسی A15 به‌کار گرفته شده بود.

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35

بخش پشتی و فریم گلکسی A35، کماکان از جنس پلاستیک است؛ اما جلوی بدنه به‌جای گوریلا گلس ۵ با گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود. تغییر نسلی در ابعاد گلسی A35 نیز دیده می‌شود و این مدل، ۰٫۴ اینچ (حدود یک سانتی‌متر) از گلکسی A34 کشیده‌تر است.

در طرف مقابل، بخش پشتی و جلویی بدنه‌ی گلکسی A54 با گوریلا گلس ۵ پوشیده است؛ لایه‌ای محافظ که گلکسی A34 را تنها در بخش جلویی همراهی می‌کند. بخش پشتی و فریم گلکسی A34 همانند A35 از جنس پلاستیک است. گلکسی A54 نیز مانند دو گوشی دیگر از دریافت فریم فلزی محروم است و سامسونگ به استفاده از پلاستیک بسنده کرده.

پنل پشتی گلکسی A54

هر سه میان‌رده‌ی سری A سامسونگ از گواهی IP67 پشتیبانی می‌کنند و در مقابل گردوغبار مقاوم هستند و می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب دوام بیاورند.

تغییرات سامسونگ در نمایشگر میان‌رده‌های سری A گاهی آن‌قدر کم است که عملاً می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد؛ سیاستی که در مورد گلکسی A35 و نسل گذشته‌اش حتی شامل همان تغییرات اندک هم نمی‌شود و هر دو مدل، نمایشگر کاملاً یکسانی دارند.

نمایشگر گلکسی A35 بزرگ‌تر از A54 است

نمایشگر گلکسی A35 و گلکسی A34 سامسونگ ۶٫۶ اینچی از نوع اولد (با نام تجاری Super AMOLED) است و می‌تواند تصاویر را با وضوح ۲٬۳۴۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل نمایش دهد. نرخ نوسازی پنل گلکسی A35 به ۱۲۰ هرتز می‌رسد و مانند نمایشگر نسل گذشته‌ی خود، دارای حداکثر روشنایی ۱٬۰۰۰ نیت است.

در بررسی گلکسی A34 توسط زومیت، علاوه‌بر عملکرد قابل‌ قبول نمایشگر، روشنایی خودکار آن بیشتر از عدد مورد ادعای سامسونگ بود و توانستیم به روشنایی حداکثری ۱٬۳۳۲ نیت برسیم؛ نتایجی که پیش‌بینی می‌کنیم گلکسی A35 نیز به آن دست یابد.

تماشای فیلم با گلکسی A34 سامسونگ

گلکسی A54 مجهز به پنلی با مشخصات کاملاً مشابه با دو رقیب خود اما با اندازه‌ی ۶٫۴ اینچی است. عملکرد این صفحه‌نمایش در سطحی کاملاً ایدئال برای یک گوشی میان‌رده قرار دارد و به‌لطف دستیابی به حداکثر روشنایی حدود ۱٬۳۱۷ نیت در بررسی‌های زومیت، مشکل زیادی برای کار با این گوشی در زیر نور آفتاب نخواهید داشت.

تشابه مشخصات گلکسی A35 با نسل گذشته، در بخش دوربین نیز کمابیش وجود دارد. میان‌رده‌ی جدید کره‌ای‌ها مجهز به دوربین ۵۰ مگاپیکسلی عریض، دوربین ۸ مگاپیکسلی فوق‌ عریض، دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکرو و دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی است.

تغییرات پیکربندی دوربین‌های گلکسی A35 با A34 تنها محدود به دوربین اصلی می‌شود و سامسونگ، حسگر ۴۸ مگاپیکسلی گلکسی A34 را با حسگری ۵۰ مگاپیکسلی جایگزین کرده است.

عکاسی با گلکسی A54

با فرض ارتقاء نسبی عملکرد دوربین‌ها در گلکسی A35، می‌توانیم امیدوار باشیم که این گوشی همانند نسل گذشته، توانایی خوبی در ثبت تصاویر باکیفیت، پرجزئیات و تقریباً بدون نویز با هر دو دوربین اصلی و سلفی در نور زیاد و نور کم داشته باشد. کاربران سامسونگ امیدوارند که مشکل ایجاد نویز و اشباع کردن رنگ‌های تصاویر در دوربین فوق‌ عریض گلکسی A34، در میان‌رده‌ی جدید سری A تکرار نشود.

دوربین‌های گلکسی A35 احتمالاً عملکرد بهتری در مقایسه با نسل گذشته دارند

در طرف مقابل، گوشی گلکسی A54 از سه دوربین عریض، فوق‌ عریض و ماکرو با وضوح ۵۰، ۱۲ و ۵ مگاپیکسلی به‌عنوان مجموعه‌دوربین‌های پشتی در کنار یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

عملکرد دوربین‌ در بررسی گلکسی A54 رضایت‌بخش بود و این گوشی به‌خوبی از پس ثبت عکس‌هایی با کیفیت مناسب، جزئیات دقیق، نوردهی خوب و رنگ‌ نزدیک به واقعیت برآمد.

سخت‌افزار و پردازنده

سامسونگ به‌جای استفاده از پردازنده‌های مدیاتک، گلکسی A35 را به پردازنده‌ای مجهز کرد که پیش‌ازاین در گلکسی A54 به کار گرفته شده بود، یعنی اگزینوس ۱۳۸۰.

اگزینوس ۱۳۸۰ پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای بر پایه‌ی لیتوگرافی ۵ نانومتری است که از چیدمان ۴+۴ با ترکیب کلاسترهای قدرتمند و کم‌مصرف بهره می‌برد و جی‌پی‌یو Mali-G68 MP5 عهده‌دار انجام پردازش‌های گرافیکی است.

گلکسی A54 به لطف پردازنده‌‌اش در اجرای بازی Genshin Impact با ارفاق سربلند بیرون آمد و توانست این بازی چالشی را با وضوح Low و نرخ میانگین ۴۸ فریم‌برثانیه اجرا کند و البته در این حالت، خبری از ایجاد گرمای قابل‎‌توجه در بدنه‌ی دستگاه نبود.

گیمینگ با گلکسی A54

در طرف مقابل، گلکسی A34 با پردازنده‌ی مدیاتک مدل دیمنسیتی ۱۰۸۰ عرضه شد. این پردازنده، از چیدمان ۶+۲ استفاده می‌کند که ترکیبی از کلاسترهای قدرتمند و کم‌مصرف است.

گلکسی A35 موبایل گیمینگ نیست؛ اما از پس اجرای قابل قبول بازی‌های سنگین بر می‌آید

زومیت با اجرای بازی Genshin Impact عملکرد پردازشی گلکسی A34 را به چالش کشید. این گوشی باتکیه‌بر توان پردازنده‌ی میان‌رده‌ی مدیاتک توانست بازی را با نرخ فریم میانگین ۴۱ فریم‌برثانیه و تنظیمات گرافیکی Low اجرا کند و البته، بدنه‌ی دستگاه کمی گرم شد که قابل‌ انتظار بود.

گلکسی A35 با فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی و رم ۶ یا ۸ گیگابایتی عرضه می‌شود. در طرف مقابل، گلکسی A34 و گلکسی A54 گزینه‌های بیشتری را پیش روی مخاطب می‌گذارند. هر دو گوشی در پیکربندی‌های ۱۲۸ / ۴ گیگابایت، ۱۲۸ / ۶ گیگابایت، ۱۲۸ / ۸ گیگابایت، ۲۵۶ / ۶ گیگابایت و ۲۵۶ / ۸ گیگابایت به‌فروش می‌رسند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

گلکسی A35 با اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6.1 عرضه می‌شود؛ این در حالی است که دو رقیب دیگر این گوشی به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 روانه‌ی بازار شده‌اند؛ اما هر دو، قابلیت دریافت به‌روزرسانی‌های جدید اندروید را دارند.

رابط کاربری گلکسی A34 سامسونگ

گلکسی A35 همانند دیگر میان‌رده‌ی جدید سامسونگ یعنی گلکسی A55 به پلتفرم Samsung Knox که پیش‌ازاین صرفاً در پرچمداران این برند استفاده می‌شد مجهز شده است و امکانات بهتری برای محافظت از اطلاعات حیاتی گوشی و جلوگیری از نفوذ بدافزارها در اختیار دارد.

قابلیت‌های امنیتی گلکسی A35 بیشتر از رقبا است

سامسونگ گوشی گلکسی A35 را به ابزار جدیدی به‌نام Auto Blocker مجهز کرده است که در کنار اسکن برنامه‌ها از نظر وجود بدافزار، از نصب هر نوع برنامه‌ از منابع غیرمجاز یا دستگاه‌های متصل‌شده به گوشی از طریق کابل USB جلوگیری خواهد کرد.

هر سه گوشی گلکسی A34، گلکسی A35 و گلکسی A54 تا چهار سال به‌روزرسانی اندروید را دریافت می‌کنند و تا پنج سال، همراهی سامسونگ را در ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های امنیتی خواهند داشت.

میان‌رده‌های سامسونگ به‌ندرت مجهز به باتری‌هایی هستند که با نسل قبل یا حتی چند نسل قبلشان متفاوت باشد؛ البته این موضوع، ویژگی بدی نیست و حداقل می‌دانیم که ظرفیت باتری کاهش پیدا نمی‌کند و به لطف پردازنده‌های بهتر، می‌توانیم به شارژدهی طولانی‌تر و سرعت شارژ بالاتر امیدوار باشیم.

نمایی از رندر رسمی گوشی گلکسی A35

گلکسی A35 مانند نسل گذشته و مشابه گلکسی A54 مجهز به باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی است که با آداپتور سیم‌دار ۲۵ واتی شارژ می‌شود. این گوشی همچون گلکسی A54 و گلکسی A34 از فناوری‌های شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس پشتیبانی نمی‌کند.

مقاله‌های مرتبط

بررسی عملکرد باتری روی دو گوشی گلکسی A34 و A54، شارژدهی قابل‌ قبولی را برای هر دو دستگاه ثبت کرد. در تست‌های انجام شده توسط زومیت، گلکسی A54 در استفاده‌های روزمره ۱۲ ساعت و ۲۲ دقیقه دوام آورد و این زمان برای گلکسی A34 به ۱۳ ساعت و ۲۲ دقیقه افزایش یافت. مدت زمان شارژ شدن باتری با آداپتور ۲۵ واتی در گلکسی A54 و A34 به ترتیب حدود یک ساعت و یک ساعت و ۲۶ دقیقه بود.

نمای دیگری از پنل پشتی گلکسی A34

باتوجه‌به استفاده از پردازنده‌ی گلکسی A54 در میان رده‌ی جدید سامسونگ، احتمالاً میزان شارژدهی و سرعت شارژ گلکسی A35 چیزی مابین دو رقیب خود باشد و رسیدن به نتیجه‌ای دقیقاً مشابه یکی از این دو مدل، دور از انتظار است.

گلکسی A35 طراحی مشابهی با نسل قبلی خود و برادر معنوی‌اش یعنی گلکسی A54 دارد؛ اما شیشه‌‌ای‌بودن پشت بدنه‌ی گلکسی A54، شاید نظر برخی را برای انتخاب A35 عوض کند. البته می‌توانیم امیدوار باشیم که استفاده از سبک طراحی جدید سامسونگ در این میان‌رده، کفه‌ی ترازو را در سمت A35 سنگین‌تر کند.

هر سه رقیب سامسونگی، در بخش نرم‌افزار، نمایشگر و باتری، در وضعیت نسبتاً مشابهی هستند و اگر عملکرد نمایشگر و باتری گلکسی A35 در حد و اندازه‌ی دو میان‌رده‌ی دیگر باشد، برنده‌‌ی رقابت‌شان صرفاً بر مبنای سلیقه‌ی نهایی کاربران تعیین می‌شود. البته مجهز بودن گلکسی A35 به ابزارهای امنیتی پیشرفته که دو رقیب دیگر از آن بی‌بهره هستند، کمی اوضاع را تغییر می‌دهد و در بخش نرم‌افزار، امتیاز بیشتر به A35 می‌رسد.

مقاله‌های مرتبط

در بخش سخت افزار به لطف استفاده از پردازنده‌ی یکسان و با عملکرد قابل‌ قبول، ورق به نفع گلکسی A35 و A54 برمیگردد؛ جایی که A34 به‌دلیل بهره‌مندی از تراشه‌ی مدیاتک از گردونه حذف می‌شود؛ البته اگر تنوع کانفیگ‌ها را ملاک قرار دهیم، رقبای گلکسی A35 دست بالاتر را در اختیار دارند.

در نهایت، سه رقیب به دوربین‌هایی با اختلاف جزئی در وضوح مجهز شده‌اند که عملکرد آن‌ها در گلکسی A34 و A35 قابل‌قبول بود و احتمالاً در نماینده‌ی جدید میان‌رده‌های سامسونگ نیز شاهد عملکردی مشابه باشیم.

قیمت گوشی سامسونگ مدل گلکسی A35 در کانفیگ پایه حدود ۴۱۵ دلار است که تقریباً مشابه قیمت گلکسی A34 (حدود ۴۲۶ دلار) و ارزان‌تر از قیمت گلکسی A54 (حدود ۵۳۶ دلار) در نسخه‌های پایه است.

دیدگاهتان را بنویسید