مصرف کاهو تغییر رنگ داده ضرر دارد؟



وی اظهار داشت: اگر آبغوره را داخل ظرف پلاستیکی در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهیم دما و نور باعث آزاد شدن بیشتر فتالات‌هات و عنصر از بطری به داخل آبغوره می‌شود که خطرات زیادی را متوجه سلامت بدن می‌کند.

اسلامیان با بیان اینکه نور خورشید باعث کاهش مقدار ویتامین‌ C موجود در آبغوره می‌شود، ادامه داد: بهترین روش نگهداری آبغوره، استفاده از ظروف شیشه‌ای کوچک و داخل یخچال است.

وی توصیه کرد: غوره‌ها را تمیز بشویید، بین یک تا دو روز اجازه دهید تا کاملا خشک شوند و بعد از آبگیری پاستوریزه کرده و ظرف شیشه‌ای را هم داخل آبجوش به صورت افقی بجوشانید تا استریل شده و از کپک زدن آبغوره جلوگیری شود. در نهایت در شیشه‌ها را به طور کامل ببندید و داخل یخچال نگهداری کنید.

مغز گردوی سیاه ما را بیمار می‌کند؟

به گفته این متخصص تغذیه، مهمترین دلیل سیاه شدن مغز گردو، آبیاری کم یا نامناسب، گرمای بیش از حد هوا در فصل تابستان، کمبود برخی عناصر مثل روی و آهن در خاک، برداشت دیر هنگام گردو از درخت، دیر جدا کردن پوسته سبز رنگ، خشک کردن گردو در آفتاب و یا نگهداری آن در شرایط نامناسب در انبار است.

اسلامیان با اشاره به اینکه اکسیداسیون ترکیبات در پوست مغز گردو باعث سیاه شدن آن می‌شود، افزود: علاوه بر این موارد ژنوتیپ گردو و یا زودرس بودن گردو هم ممکن است باعث این امر شود.

وی با اشاره به اینکه برخی آفت‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و یا مگس پوست گردو هم می‌تواند باعث سیاه شدن مغز گردو و البته غیرقابل مصرف شدن آن شود، تصریح کرد: اگر مغز گردو فقط کمی سیاه است ولی طعم آن عوض نشده، بوی بدی نمی‌دهد و لزج نشده مشکلی برای استفاده ندارد.

کاهوی زنگ زده را دور بریزیم؟

اسلامیان ادامه داد: وقتی کاهو را در یخچال می‌گذاریم، بعضی از قسمت‌های برگ یا ساقه به رنگ قرمز یا مسی درآمده باشد، به دلیل آن است که وقتی کاهو برش می‌خورد یا آسیب می‌بیند، آنزیمی به نام پلی‌فنل اکسید از آن آزاد می‌شود که در مجاورت اکسیژن وارد شده و باعث تولید رنگدانه‌های قرمز و قهوه‌ای در کاهو می‌شود.

وی افزود: بعضی سبزیجات و میوه‌جاتی که در کنار کاهو نگهداری می‌کنیم گاز اتیلن آزاد می‌شود که قرار گرفتن در معرض این گاز هم می‌تواند باعث قرمز شدن کاهو شود، مصرف این کاهوهای تغییر رنگ داده، هیچ مشکلی برای سلامت ما ایجاد نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید