نماینده‌ای که با آراء اندک به مجلس رود، خود را پاسخگو به مردم نمی‌داند



وزیر بهداشت دولت نهم تصریح کرد: نماینده‌ای که با درصد کمی از آرا وارد مجلس می‌شود، خود را پاسخگو به عامه مردم نمی‌داند.

به گزارش ایسنا، کامران باقری لنکرانی شامگاه دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ در یک برنامه تلویزیونی درباره انتخابات ۱۱ اسفند اظهار کرد: ضور مردم در انتخابات، اقتدارآفرین و تاثیرگذار است و مسیر آینده کشور را رقم می‌زند. حضور مردم امکان مطالبه‌گری را فراهم می‌کند چرا که نماینده‌ای که با درصد کمی از آرا وارد مجلس می‌شود، خود را پاسخگو به عامه مردم نمی‌داند.

وی درباره نحوه تامین هزینه‌های کاندیداها گفت: حتی در آمریکا که نظام سرمایه‌داری است کاندیداها باید دلار به دلار هزینه‌کرد خود را گزارش دهند. بعضی‌ها برای آن که کاندیداها را وامدار خود کنند به ستادها کمک می‌کنند تا بعدا نماینده برایشان جبران کند. مثلا در یک جایی یک نفر مجوز پارک آبی می‌خواست و به هر سه کاندیدا کمک مالی کرده بود تا هر کدام وارد مجلس شدند وامدار او باشند. وقتی شفافیت وجود نداشته باشد این مشکلات پیش می‌آید. البته الان با این سامانه شفافیت هزینه‌ها می‌توان جلوی چنین مواردی را گرفت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به سوالی درباره نقش احزاب در انتخابات خاطرنشان کرد: ما خیلی از تشکیلاتی که داریم در واقع گعده‌های قدرت هستند و تشکیلات اسلامی به معنای محلی برای مشورت برای حل امور مسلمانان نیستند. افراد در این گعده‌ها می‌نشینند که پست‌های قدرت از وزارت و نمایندگی تا مدیریت‌های میانی را در دست بگیرند. این خیلی بد است که ما فقط موقع انتخابات، احزاب را می‌بینیم.

وی اضافه کرد: الان ائتلاف‌های مختلف در حال لیست دادن هستند ولی وقتی فردی وارد مجلس شد آیا از ائ می‌پرسند که چه کار می‌کند؟ متاسفانه ما سر این موضوعات رودربایستی می‌کنیم و خطای افراد جناح و گعده خود را نمی‌بینیم و به او تذکر نمی‌دهیم تا اصلاح صورت گیرد.

باقری لنکرانی همچنین عنوان کرد: باید نمایندگان کارآمد، مومن و البته پاک‌دست انتخاب شوند. الان نیاز به نمایندگانی داریم که مدرس‌وار فکر کنند، طرح بدهند، نظارت کنند و جایگاه مجلس را بالا ببرند. مردم می‌توانند یا با شناخت شخصی از افراد یا با تحقیق و پرس و جو از افراد مومن، چنین کاندیداهایی را بشناسنو به آنها رای بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که کسانی که نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند را باید چگونه بریا رای دادن اقناع کرد؟ گفت: مشارکت اقتدارآفرین است و کشور ما را مقتدر می‌کند ولو حتی کسانی که ما می‌خواستیم رای نیاورند. ضمن اینکه مجلس با آرای بالا، مطالبه‌گری مردمی را بیشتر می‌کند.

وزیر بهداشت دولت نهم ادامه داد: الان تقریبا از همه سلایق در انتخابات داریم و هر کس هر سلیقه‌ای که می‌پسندد را می‌تواند انتخاب و از حق خودش استفاده کند. از طرفی این میراث آسان به دست نیامده است. راه حفظ تمامیت ارضی و این امنیت در ناآرامی‌های غرب آسیا همان مشارکت است تا نشان دهیم نمی‌خواهیم به کشورمان آسیبی وارد شود. مشارکت باعث سلامت، امنیت و اقتدار ملی می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ما باید در تبلیغات و نظارت بر تبلیغات خیلیجدی‌تر وارد شویم. در بعضی قسمت‌ها با مشکلات میدانی مواجهیم. نقش هیئت‌های اجرایی و نظارت و قوه قضاییه در اینجا خیلی مهم است. به طور مثال در بعضی جاها مواردی داریم که طرف جلوی ستادش منقل کباب راه می‌اندازد یا خرید و فروش رای صورت می‌گیرد. البته الان امکان این تخلفات خیلی کم شده اما به هر حال باید در سابقه شخص بماند تا حتی اگر رای آورد در بررسی اعتبارنامه نوع رای آوردنش در نظر گرفته شود.

باقری لنکرانی با اشاره به اینکه امروز مردم آگاهانه‌تر و با دقت بیشتری کاندیداها را ارزیابی می‌کنند، بیان کرد: امروز مردم متوجه حرف‌های تکراری می‌شوند و فضا کاملا نقادانه است که این باعث بالا رفتن کیفیت آرا می‌شود و از قومی و قبیله‌ای رای دادن در شهرهای کوچک و لیستی رای دادن در شهرهای بزرگ فراتر می‌رود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: من از همه سلیقه‌ها با هر نوع نگرش، نگرانی و انتقادی که دارند استدعا دارم حضورشان را به عنوان سرمایه اقتدارآفرین کشور در انتخابات رقم بزنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید